In 1993 verkocht ik de “Friesland” en schafte ik mijn huidige “Mutzer” aan. In feite was het toen een vaarklaar casco, dus de romp met tuigage en motor, maar totaal zonder intimmering. Een lege boot was ook wat ik eigenlijk wilde, een casco dus, zodat ik alles kon intimmeren naar mijn eigen idee. Op de foto’s hiernaast is voor een deel te zien wat er van geworden is.
Met het intimmeren mee heeft de hele ‘renovatie’ in feite zo ‘n tien jaar geduurd. Tot deze renovatie behoorden zoal:
1: het vervangen van de stuurinrichting, 
2: het vervangen van de té kleine luiken,
3: het aanbrengen van extra patrijspoorten,
4: het aanbrengen van mastkokers voor mast en    bezaan, 
5: het aanbrengen van nieuwe loospijpen,
6: het totaal isoleren met glaswol + tweezijdig alu-folie.

Inmiddels is nu (anno 2006) het einde van de renovatie in zicht. Wel is het plan ontstaan om het originele stalen windscherm/stuurhuis, met buiskap, te vervangen door een vast stuurhuis van hechthout. Dat levert een aantal grote voordelen op:
1: de buiskap niet meer regelmatig hoeven te vervangen,
2: dak met mogelijkheid voor zonnepanelen,
3: het kunnen monteren van het magnetisch kompas,
4: meer beschutting in de kuip bij slecht weer,
5: meer bescherming voor apparatuur (echolood, gps etc.)

Gelukkig hebben we, gerekend vanaf medio 2006, nog ongeveer 5 jaar de tijd. Want in juni 2011 willen we met de boot lange reizen gaan maken. Tijd genoeg om alle noodzakelijke klussen te klaren, waaronder ook het stuurhuis. De nadruk zal de komende jaren liggen op het weggooien of verkopen van allerlei dingen van thuis die we toch niet kunnen meenemen op reis. De moeilijkheid hierbij is, zoals bekend, afstand te moeten doen van allerlei leuke hebbedingetjes. Eén van de alom bekende luxeproblemen dus.......

De grootste en belangrijkste verbouwingen aan de boot, zoals het intimmeren, stuurinrichting vernieuwen, laswerkzaamheden, tuigage vernieuwen, de romp opknappen, zijn uitgevoerd op de scheepswerf “De Rietpol” in Spaarndam. De mogelijkheden op deze werf liegen er niet om en de kundigheid is van een uitermate hoog niveau. Ze weten daar waar het over gaat! Ook is “De Rietpol” hét adres voor o.a. wind- en sleepgeneratoren, zonnepanelen, accu’s voor gebruik aan boord en nog veel meer. Wij hebben bijvoorbeeld de “Air Marine” aangeschaft, een windgenerator met een groot vermogen, alsmede een dieselkachel “Heatpol” voor de koude of vochtige momenten.

Voor de lange reizen hebben we gekozen voor een “Sailomat”-windvaan-stuurinrichting, een gebruikt exemplaar.
Een windvaanstuurinrichting gebruikt geen enkele energie en is de beste stuurman aan boord. Bovendien geeft dit model windvaan-stuurinrichting de mogelijkheid om een noodroer te gebruiken, aangezien dit model een eigen roer heeft dat door een pendulum wordt aangestuurd. Dit model blinkt bovendien uit in voor de windse koersen, waar windvaan-stuurinrichtingen het doorgaans  moeilijk hebben. 



http://www.eco-energy.nl/http://www.kuijsten.de/atlas/nh/spaarnedam.htmlhttp://www.eco-energy.nl/http://www.eco-energy.nl/http://www.eco-energy.nl/http://www.sailomat.com/shapeimage_2_link_0shapeimage_2_link_1shapeimage_2_link_2shapeimage_2_link_3shapeimage_2_link_4shapeimage_2_link_5
de kajuitbank aan bakboord en de deur naar de punt de kombuis aan bakboord bij de entree de deur naar de punt en een stukje van de kajuitbank aan stuurboord
de “Sailomat” - windstuurvaan op de spiegelhttp://www.sailomat.com/shapeimage_7_link_0
de “Sailomat” - windstuurvaan op de spiegelhttp://www.sailomat.com/shapeimage_8_link_0
de “Sailomat” - windstuurvaan op de spiegelhttp://www.sailomat.com/shapeimage_9_link_0
 verderBoot%20foto%27s.htmlshapeimage_10_link_0
  homeHome.htmlshapeimage_11_link_0
  terugType%20boot.htmlshapeimage_12_link_0